Family Day 2017

kalau kerja juruwang jangan masam boleh

You know when you are working as front desk/ facing people you have to smile as wide as you can

You dont have smiling face? you don't know how to smile? you want to keep your sweet smile for your husband/wife? you are not friendly? No problem man, just give very fake smile. people dont care . as long as you smile

After work I went to Sogo. saja lah jalan jalan. actually my husband craving for pizza. tetiba nampak sale kat bawah tu. I tak puas hati sebab tak de yang sesuai. I nak naik atas lah . Okay dah jumpa executive pant; Seed . 2 for RM 169 perghh murah okay. sebab 1= RM 99. I dah excited. 

I dont want to use cash. I use my dad Credit Card. sebab pagi tadi before pergi breakfast my dad dah pergi petrol pump and semua okay. sekali Dangggg!!!! tak boleh guna. 

Malu? hurmm let me think first. actually it can be the most embarrassing moment. well, since I worked as receptionist ( basically I have to manage guest payment) and this thing happen to most people. tak kisah kau pakai compang camping ke pakai Merc ke pakai Volkswagen sekali pun, pernah je terjadi kredit kad tak boleh pakai. penyebab? ada banyak sebab =.= mana lah I tau.  

So I takdelah segan mana cuma I cakap politely "haa tak boleh? hurmm takpelahh boleh cancel tak?"

cukup polite? dia still counter lah. dia cakap,"kalau nak cucuk duit kat bawah ada machine"

I knw she's trying to give suggestion. Tapi I macam taknak lah wasting time. sebab memang I taknak pakai cash kan. again,"takpelahh boleh cancel tak?"

dia start masamkan muka dia sebijik macam badak sumbu, pusing ke arah depan dia. angkat telefon still dengan muka masam ( nak call supervisor in charge kot untuk cancel payment) lepas tu dah angkat gagang dengan muka masam dia cakap "boleh"


BODOH!!!

I rasa bengang sangat. hello where's your customer service. no manners. management tak hantar training ke ?I rasa tarik muka masam depan customer adalah sangat biadab. Lainlah kalau I terjerit jerit macam orang gila. dah kad tak boleh swipe still nak menjerit kalau macam tu kau buat lah muka kambing ke ayam ke muka jin apak kau ke semua boleh. Ni I dah politely cakap macam tu.and actually I nak minta maaf tapi sebab dia dah pusing tempat lain, tak pandang I, and we macam blur kat situ I tarik my dad blah. bodoh tak pepasal I pulak nampak takde adab di situ. Tapi buat apa I nak beradab dengan orang tak de adab

Spoil my mood nak makan pizza. ceh 


Jangan bagi alasan PENAT. orang yang kau nampak kerja pakai blazer and heels , satu masa dahulu dia mungkin pernah kerja pakai sport shoes and track suit panjat tangga amek stock dalam kotak. mungkin dia pernah ikatkan tali kasut customer ( urghh) dan mungkin jugak dia pernah ganti shift orang menjadikan shift dia 24/.

I selalu geleng kepala tengok sales assistant sekarang ( macam lah zaman aku jauh sangat) kalau tempat yang biasa biasa macam hypermarket tu tak kisahlah. I rasa management pun takkan pentingkan customer service. Janji kau datang kerja buat kerja, pakai je tag 'smile' tapi dok mengumpat sambil pandang orang atas bawah jeling jeling. Tapi kat high end boutiqe..err no no tak payah lah sebut high end sangat. dia macam 'boleh tahan' punya harga lah, jaga lah sikit. ni bergurau senda, ngorat ngorat,terjerit jerit nak berkenalan ish ish. 

Dulu I masa kerja dengan Madam, perghhh nak bergerak selangkah pun rasa seram sejuk. Nak borak ? tak payah. kalau berselisih dengan colleague senyum je lah mampu. borak? after working hours.lunch pun kelam kabut sorang sorang. patuhnya kami. Nerd? ermm idokler dipanggil nerd. sila panggil kami BERADAB

sekian






Comments